Angst

Hoe kan ik mijn angsten beperken en relativeren?

Ik was vroeger altijd bang dat mijn ouders iets kon overkomen. Door verschillende verhalen die ik de laatste tijd heb gehoord, is deze angst teruggekomen. De afgelopen maanden ben ik dan ook extra beschermend en alert geworden met betrekking tot mijn ouders. Zo hoest mijn moeder nu bijvoorbeeld een week en daardoor word ik obsessief dat ze zichzelf moet laten controleren in het ziekenhuis. Ik barst dan ook in tranen uit omdat de angst dat er iets ergs gebeurt me helemaal in zijn greep heeft. Ik kan me hier soms zo ellendig door voelen en vroeg me af of er tips zijn om deze gedachtes te beperken en om het te relativeren.

Vrouw (21)

Antwoord van de expert (1)

Wat naar dat je angst weer zo de kop op steekt. Gezien de heftigheid van de angsten, denk ik dat het slim is om er hulp bij te zoeken. Je bent met je eerdere traject ook al een heel deel piekeren kwijt geraakt, nu is het de puntjes op de i leren zetten en meer afstand van je denken te krijgen, te werken aan piekerstop, cognitieve therapie om anders te leren denken, leren loslaten, verantwoordelijkheid bij bijvoorbeeld je moeder laten over haar gezondheid. Wil je al wat lezen, dan zou je het boek Laat los van Gijs Jansen kunnen lezen. Je kunt ook al aan de slag gaan met oefeningen uit de acceptance and commitment therapie op actinactie.nl/downloads. Omdat het nu zo met je aan de haal gaat, vind ik hulp zoeken wel belangrijk.

Ellen Huijsmans, psychologe
Ellen Huijsmans Psycholoog InMotie Psychologie

Wat je vooraf moet weten

In de solvo vraagbaak vind je het antwoord op jouw gezondheidsvragen. De vraagbaak is bedoeld voor informatieve doeleinden, bijvoorbeeld om je in te lezen voordat je naar de dokter gaat. De informatie is dan ook niet bedoeld ter vervanging van medisch advies. Bekijk voor meer informatie de pagina Hoe gaan wij met jouw gegevens om.