Over Stress

Wat is stress?

Stress is een vorm van spanning. Veelvoorkomende symptomen van stress zijn hoofdpijn, rusteloosheid en emotioneel gedrag. Door stress maakt je lichaam adrenaline aan, hierdoor ben je alerter. Als je adrenalineniveau na een paar minuten niet daalt, maakt je lichaam het stresshormoon cortisol aan.

Kortdurende stress is in de meeste gevallen niet slecht voor je lichaam. Als de stress voor lange tijd aanhoudt (chronische stress) is dit wel schadelijk en kun je overspannen raken of een burn-out krijgen.

Symptomen van stress zijn:

  • Concentratieproblemen
  • Darmklachten
  • Frustratie
  • Geheugenverlies
  • Hartkloppingen
  • Hoofdpijn
  • Nekpijn
  • Schouderpijn
  • Slaapproblemen
  • Verdriet 

Wat is chronische stress?

Wanneer je langere tijd achter elkaar last hebt van stress noem je dit chronische stress. Na hoelang stress je klachten krijgt is lastig in te schatten, dit is bij iedereen anders. Chronische stress is ongezond voor je lichaam omdat bij langdurige stress de productie van cholesterol toeneemt. Door het hogere cholesterolgehalte kun je op de lange termijn last krijgen van hart- en vaatziekten. Ook kan langdurige stress ervoor zorgen dat je geheugen achteruit gaat. Vaak horen bij chronische stress ook andere ongezonde gewoontes zoals alcoholverslaving, roken en ongezond eten.

Video over stress

 

Bron video: Aandoening stress op gezondheidsplein.nl 

Stress symptomen

De symptomen die je krijgt van stress zijn voor iedereen anders. Wel kun je de stress symptomen verdelen in vier groepen: lichamelijke klachten, psychische klachten, gedragssymptomen en gedachtensymptomen.

Lichamelijke klachten

Hieronder vallen bijvoorbeeld:

  • Hoofdpijn
  • Nekpijn
  • Schouderpijn
  • Slaapproblemen
  • Rusteloosheid
  • Vermoeidheid
  • Spijsverteringsklachten
  • Verstoorde ademhaling

Psychische klachten

Hierbij kun je denken aan:

  • Vergeetachtigheid
  • Emotionele buien
  • Neerslachtige stemming
  • Gevoelens van angst
  • Schuldgevoel

Gedragssymptomen

Onder gedragssymptomen bij stress vallen onder andere:

  • Concentratieproblemen
  • Tics
  • Snauwerig zijn
  • Bovenmatig kritisch zijn
  • Cynisch zijn
  • Weinig creativiteit hebben
  • Hyperactief of juist passief zijn

Gedachtensymptomen

Hieronder vallen onder meer:

  • Piekeren
  • Doemdenken
  • Negatief denken over jezelf en je prestaties

Ben je benieuwd of jouw klachten passen bij de symptomen van (chronische) stress? Doe dan de stresstest op Checkjestress.nu.

Stress verminderen

Als je veel en langdurig stress hebt kun je overspannen raken. Wanneer de klachten van overspannenheid een half jaar aanhouden spreek je van een burn-out. Als je overspannen raakt of een burn-out krijgt kun je waarschijnlijk een tijd niet goed functioneren. Daarom is het belangrijk om langdurige stress te voorkomen. Dit kun je het beste doen door de volgende adviezen om stress te verminderen op te volgen:

  • Zorg dat je voldoende slaap krijgt.
  • Stop een half uur voordat je gaat slapen met het gebruik van beeldschermen.
  • Maak ook na het wakker worden het eerste half uur geen gebruik van beeldschermen.
  • Eet en drink gezond, probeer niet te veel alcohol, koffie en suiker binnen te krijgen.
  • Zorg dat je rustig kunt starten met je dag.
  • Beweeg voldoende, op een manier die jij leuk vindt. Doe dit elke dag minstens dertig minuten
  • Neem minstens een keer per dag een pauze van alle elektronica.
  • Neem af en toe een dagje vrij of neem een paar vakantiedagen op om echt tot rust te komen.
  • Accepteer dat zaken in het leven niet altijd lopen zoals je wilt en blijf je richten op wat voor jou werkelijk belangrijk is.

Deze tekst is gecontroleerd door fysiotherapeut Albert van Duijn

Stress

Vakgebieden


Laatst gewijzigd: 20-3-2018