Over Burn-out

Wat is een burn-out?

Iemand met een burn-out is mentaal en fysiek opgebrand. Door langdurige blootstelling aan stress raak je steeds vermoeider. Deze stress gaat over in overspanning en bij het langdurig negeren van spanningsklachten in een burn-out.

Symptomen van een burn-out zijn:

  • Angst
  • Buikpijn
  • Concentratieproblemen
  • Darmklachten
  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn
  • Neerslachtigheid
  • Prikkelbaarheid
  • Slaapproblemen
  • Vergeetachtigheid
  • Vermoeidheid 

Burn-out of overspannen?

Een burn-out wordt vaak verward met overspannen zijn. Dit komt doordat overspanning vaak een voorstadium is van een burn-out. Negeert een overspannen persoon de signalen van lichamelijke en geestelijke uitputting te lang, dan ontstaat uiteindelijk een burn-out. Trek daarom op tijd aan de bel door je klachten te bespreken met de huisarts. Heel belangrijk als je overspannen bent is rust nemen en niet op dezelfde manier door te werken of leven.

Burn-out of depressief?

Soms is het moeilijk om vast te stellen of iemand een burn-out heeft of depressief is. Sommige klachten die kenmerkend zijn voor een burn-out komen namelijk ook voor bij een depressie. Lusteloosheid, vermoeidheid en slaapproblemen komen voor bij beide aandoeningen. De klachten van een burn-out ontstaan echter door langdurige blootstelling aan stress. Een depressie ontstaat soms uit het niets en heeft ook te maken met persoonlijke aanleg. Wel kan een burn-out leiden tot een depressie.

Burn-out of angststoornis?

Bij zowel een burn-out als een angststoornis komen hyperventilatie en paniekaanvallen voor. Men ziet een burn-out daarom soms onterecht aan voor een angststoornis, zeker als klachten niet direct in verband lijken te staan met stress. Soms leidt deze verwarring tot het kiezen van een onjuiste behandeling van de klachten.

Risicofactoren voor het ontstaan van een burn-out

In principe kan iedereen een burn-out krijgen. De oorzaak ligt meestal bij je werkstress. Werk je lange tijd onder veel stress en emotionele belasting, dan heb je kans op een burn-out. Andere factoren die een rol spelen zijn een hoge werkdruk, weinig zeggenschap binnen je werk, een slechte werksfeer en matige beloning. Vooral vrouwen, managers en werknemers in de gezondheidszorg en het onderwijs hebben een verhoogd risico op een burn-out.

Hoe herstel je van een burn-out?

Als je de signalen van overspanning te lang negeert, stort je uiteindelijk in. Het kleinste voorval is soms genoeg. Je kunt simpelweg niet meer verder. In overleg met je werkgever ga je naar de huisarts en eventueel de bedrijfsarts. Zij stellen de diagnose burn-out en kijken samen met jou wat je het best kunt doen. Wanneer problemen op je werk een rol speelden bij het ontstaan, moeten deze ook worden aangepakt.

Vaak helpt het nemen van rust al voldoende, soms met ondersteuning van medicijnen, therapie of coaching. Een coach of therapeut helpt je bij het tijdig herkennen van stress en hoe je hier voortaan mee om kunt gaan. Zo voorkom je een nieuwe burn-out.  

Deze tekst is gecontroleerd door psychosociaal therapeut Lia Hoetjes.

Burn-out

Vakgebieden


Laatst gewijzigd: 19-11-2019