Over Cognitieve therapie

Wat is cognitieve therapie?

Cognitieve therapie is een vorm van psychotherapie waarbij gedachten centraal staan. De therapie is gebaseerd op het idee dat negatieve gevoelens niet ontstaan door een gebeurtenis, maar door de manier waarop je naar de gebeurtenis kijkt. Denk bijvoorbeeld aan een grote hond op straat. Sommige mensen vinden honden leuk en aaien de hond. Andere mensen zijn bang dat de hond bijt en lopen met een boog om hem heen. De situatie is hetzelfde, maar de manier waarop mensen ermee omgaan verschilt per persoon. De gedachten beïnvloeden het gedrag.

Hoe werkt cognitieve therapie?

Voor het inzetten van cognitieve therapie stelt een arts eerst een diagnose. Aan de hand van deze diagnose besluit de arts om wel of geen cognitieve therapie als behandeling in te zetten. Samen met de psycholoog zoek je uit welke gedachten en gevoelens je klachten in stand houden. Iemand die depressief is, heeft bijvoorbeeld een slecht zelfbeeld. Diegene denkt dat hij een mislukkeling is of dat niemand om hem geeft. Door dit soort gedachten voelt hij zich ongelukkig en sluit hij zich misschien zelfs af van de buitenwereld.

Tijdens cognitieve therapie helpt de psycholoog bij het identificeren van deze negatieve gedachten en vervolgens bij het ombuigen. Uiteindelijk streef je er samen met je psycholoog naar om positiever te denken en realistischere standpunten in te nemen. De psycholoog gebruikt hiervoor oefeningen en geeft je soms huiswerkopdrachten om thuis mee bezig te gaan.

Voor wie is cognitieve therapie geschikt?

Cognitieve therapie is in principe geschikt voor iedere psychische klacht waarbij negatieve gedachten het gedrag beïnvloeden. Voorbeelden hiervan zijn depressie, boulimia nervosa en angststoornissen. Soms helpt cognitieve therapie ook bij aandoeningen die lichamelijke klachten veroorzaken, zoals chronische pijn of erectiestoornissen.

Cognitieve therapie of gedragstherapie?

Waar cognitieve therapie ervan uitgaat dat de gedachten het gedrag beïnvloeden, is dit bij gedragstherapie juist andersom. Volgens de theorie achter gedragstherapie bepaalt je gedrag namelijk hoe je je voelt. Bij de gedragstherapie ligt de focus dan ook op het identificeren en veranderen van negatief gedrag.

Tegenwoordig kiezen veel artsen voor een combinatie tussen cognitieve therapie en gedragstherapie. Deze cognitieve gedragstherapie verenigt de theorieën en aanpak van beide therapiemethoden. Onderzoek heeft aangetoond dat beide afzonderlijke therapievormen ongeveer hetzelfde resultaat leveren. Ook blijkt dat je de therapievormen goed kunt combineren. De psycholoog kijkt samen met jou of de focus van de therapie op je gedrag of gedachten ligt. 

Cognitieve therapie

Vakgebieden


Laatst gewijzigd: 2-6-2017