Over Hypermobiliteit

Wat is hypermobiliteit?

Hypermobiliteit is een ander woord voor overmatige beweegbaarheid. De spierbanden en pezen rond de gewrichten zijn elastischer dan gemiddeld, waardoor ze verder oprekken. Hierdoor kunnen mensen met hypermobiliteit bijvoorbeeld hun vingers verder buigen dan anderen. Doordat de spierbanden en pezen elastischer zijn, krijgen de gewrichten soms niet genoeg steun. Daardoor raak je sneller je stabiliteit kwijt en heb je een vergrote kans om bijvoorbeeld door je enkel te zwikken. Ook raken je spieren sneller overbelast omdat ze het gebrek aan stabiliteit proberen op te vangen.

Oorzaak hypermobiliteit

De precieze oorzaak van hypermobiliteit is niet bekend. Mogelijk is het erfelijk bepaald dat de gewrichtsbanden en pezen afwijken. Hierdoor bieden ze niet genoeg stevigheid en zijn de gewrichten overbeweeglijk.

Diagnose hypermobiliteit

Wil je weten of je hypermobiel bent? Dit kun je laten onderzoeken bij een arts. Je moet een paar oefeningen doen, waarna de arts beoordeelt of je gewrichten inderdaad overbeweeglijk zijn. Mensen met hypermobiliteit kunnen bijvoorbeeld:

  • Hun vingers ver overstrekken
  • De duim tegen de onderarm leggen
  • De armen of knieën overstrekken
  • Vooroverbuigen en de handen plat op de grond leggen zonder de knieën te buigen

Wanneer de arts vermoedt dat je hypermobiel bent, verwijst hij je door naar een reumatoloog. De reumatoloog zal verder onderzoeken of de hypermobiliteit niet veroorzaakt wordt door een andere ziekte, zoals het Ehlers Danlos Syndroom.

Klachten hypermobiliteit

Voor sommige mensen, zoals turners en dansers is hypermobiliteit juist een voordeel, omdat ze extra beweeglijk zijn. Van hypermobiliteit hoef je dus geen klachten te hebben. Wanneer dit wel zo is, gaat het om klachten als:

  • Spierpijn en pijn: pijn in de gewrichten ontstaat bijvoorbeeld bij het traplopen of activiteiten waarbij je de knieën en enkels belast. Spierpijn ontstaat doordat de spieren het gebrek aan stabiliteit willen opvangen.
  • Verstuiking: doordat je gewrichten overgevoelig zijn voor overbelasting, heb je een grotere kans op verstuiking van de enkels of ellebogen. Bij sport kun je sneller blessures oplopen.
  • Startpijn: wanneer je bekkenbanden te beweeglijk zijn, kan dit lage rugpijn, pijn aan het stuitje en pijn bij het opstarten (startpijn) veroorzaken.

De klachten zijn meestal plotseling en van korte duur. Sommige mensen hebben altijd klachten door hypermobiliteit. Bij hen wordt de pijn in de loop van de dag meestal erger en neemt de pijn af na rust. Het is waarschijnlijk dat je minder last hebt naarmate je ouder wordt, omdat je door veroudering minder soepel wordt.

Behandeling hypermobiliteit

Hypermobiliteit kun je helaas niet genezen. Wel kun je naar een fysiotherapeut of oefentherapeut. Hij of zij leert je om aan te voelen wat een juiste stand van de gewrichten is en geeft tips en oefeningen om je houding te verbeteren. Ook krijg je oefeningen om bepaalde spiergroepen sterker te maken, waardoor de klachten kunnen afnemen.

Wat kun je zelf doen bij hypermobiliteit?

Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om de klachten te verminderen:

  • Doe spierontspanningsoefeningen om je spieren te ontlasten.
  • Beoefen een rustige sport, zoals zwemmen of fietsen. Met rustige beweging voorkom je verstuiking of overstrekking van de gewrichten.
  • Gebruik hulpmiddelen, zoals speciale zooltjes of hakverhoging. Wanneer je ernstige klachten hebt, kun je met de arts overleggen of hulpmiddelen als een polsspalk of een halskraag geschikt zijn om je klachten te verminderen.
Hypermobiliteit

Vakgebieden


Laatst gewijzigd: 15-11-2017
© 2021 Solvo B.V.