Over Bekkenfysiotherapie

Wat is bekkenfysiotherapie?

Bekkenfysiotherapie is in 1980 ontwikkeld als vorm van zwangerschapsbegeleiding. Later bleek dat niet alleen zwangere vrouwen baat hadden bij de therapie, maar ook andere mensen met bekkenklachten.

De bekkenfysiotherapeut doet onderzoek naar je klachten, doet eventueel een inwendig onderzoek en geeft je oefeningen en advies om je bekkenbodem te versterken en je bekken te stabiliseren.

Bekkenbodemspieren

Veroudering zorgt voor zwakkere bekkenbodemspieren. Hierdoor kun je ongewild urine verliezen. Het trainen van de bekkenbodemspieren versterkt je bekkenbodem. Naast een betere controle over je blaas heeft een sterke bekkenbodem nog andere voordelen: je lichaamshouding verbetert en hierdoor krijg je minder last van rug- of nekklachten.

Wanneer bekkenfysiotherapie?

Bekkenfysiotherapie kan bijvoorbeeld gebruikt worden bij bekkeninstabiliteit, incontinentie, pijn bij het vrijen en verzakkingen van de blaas, baarmoeder of darmen. Ook lage rug- of buikklachten vallen onder het vakgebied van de bekkenfysiotherapeut. Daarnaast kan een bekkenfysiotherapeut je ook helpen in het herstel na een operatie aan de blaas, baarmoeder of prostaat.

Bekkenfysiotherapeut of “normale” fysiotherapeut?

Een bekkenfysiotherapeut heeft zich gespecialiseerd in de behandeling van bekkenklachten. Hierdoor is de kennis over bekkenklachten groter dan bij een normale fysiotherapeut. Omdat het bekken invloed heeft op je hele lichaam worden ook anderen klachten soms verminderd door deze vorm van fysiotherapie.

Tips voor bekkenbodemoefeningen

Naast het volgen van fysiotherapie kun je ook zelf wat oefeningen doen voor een sterkere bekkenbodem.

  • Trek de anus in tijdens een uitademing en ontspan deze spier tijdens een inademing. Herhaal deze oefening tien keer achter elkaar.
  • Voer bovenstaande oefening uit tijdens bukken of tillen en span tegelijk de buikspieren aan.
  • Ga op je rug op de grond liggen met opgetrokken knieën en je armen ontspannen plat op de grond. Span je spieren aan en maak je rug bol zodat je billen een stukje loskomen van de grond.

Deze tekst is gecontroleerd door Frans-Jan Kruithof en Mark van Dort van MedPlus Gezondheidscentrum

Vakgebieden


Laatst gewijzigd: 5-12-2017
© 2021 Solvo B.V.