Over FODMaP-dieet

Wat is het FODMaP-dieet?

Het FODMaP-dieet is een methode om klachten van prikkelbare darm syndroom (PDS) te verminderen. Sommige mensen zijn, na het volgen van dit dieet, zelfs klachtenvrij. FODMaP staat voor: Fermenteerbare, Oligosachariden, Disachariden, Monosachariden, and Polyolen. Het dieet ontwijkt deze zogeheten FODMaP’s. Dit zijn koolhydraat-moleculen die van nature voorkomen in ons voedsel, zoals:

  • Fructanen in tarweproducten (brood, pasta)
  • Galactanen in peulvruchten (bonen, linzen)
  • Lactose in melk van zoogdieren
  • Fructose of vruchtensuiker in sommige fruitsoorten en honing
  • Suikeralcoholen in zoetstoffen, fruit en groenten

Je dunne darm kan deze moleculen slecht of niet opnemen. Ze worden daarom verwerkt door bacteriën in je dikke darm. Hierbij komen gassen vrij die de buikkrampen veroorzaken die je ervaart bij het PDS zoals buikkrampen, winderigheid, opgeblazen gevoel, pijn, verstopping of juist waterdunne ontlasting. Door het ontwijken van FODMaP’s ontstaat er minder gas in de darm en krijg je minder last van deze klachten.

Hoe werkt het FODMaP-dieet?

Tijdens het dieet vermijd je producten die rijk zijn aan FODMaP’s en vind je uit welke moleculen de buikklachten veroorzaken. Dit doe je onder begeleiding van een diëtist. Die kan je alternatieven adviseren voor FODMaP-rijke producten en bekijken of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

De eerste zes weken vermijd je alle producten die rijk zijn aan FODMaP’s. Deze fase heet de eliminatiefase. Ook houd je in deze fase de frequentie en ernst van de darmklachten bij. Hierna evalueer je samen met je diëtist het effect van de eliminatiefase. Als deze fase effectief is gebleken, ga je over naar de herintroductiefase.

In de herintroductiefase test je welke FODMaP’s de buikklachten veroorzaken. De herintroductiefase duurt zes tot acht weken. Tijdens deze fase blijf je het FODMaP-arme dieet volgen. Een voor een test je de verschillende FODMaP’s door ze toe te voegen aan je dieet. Als je geen klachten krijgt na het nuttigen, kun je de hoeveelheid verdubbelen of zelfs verdriedubbelen. Als je wel klachten krijgt van een FODMaP-rijk product ben je waarschijnlijk gevoelig voor deze groep koolhydraat-moleculen. Producten zullen altijd meerdere keren getest worden om toevalligheden uit te sluiten.

Na het FODMaP-dieet weet je welke FODMaP-rijke producten je buikklachten veroorzaken. Deze producten kun je vanaf nu het beste vermijden. In de loop der tijd kan je gevoeligheid voor FODMaP’s veranderen. Het is daarom verstandig om de test later nog eens uit te voeren.

Wil je het FODMaP-dieet gaan volgen? Schakel dan een diëtist in die je hierbij begeleidt. Deze geeft je tips en adviezen over hoe je dit dieet het beste kan aanpakken. Daarnaast is de diëtist nauw betrokken en geeft je de juiste informatie mee, zodat je klachten verminderen.

Deze tekst is gecontroleerd door diëtist Marian Hooijer

FODMaP-dieet

Vakgebieden


Laatst gewijzigd: 15-11-2017